Wednesday, December 30, 2009

HUSAM DAN KERAJAAN ANAK BERANAK...

Membaca tulisan exco kanan Datuk Husam Musa dalam blognya telah menjelaskan kepada kita bahawa kronisme dalam PAS tidak dapat disembunyikan lagi. Ianya melibatkan pemimpin tertinggi negeri Kelantan. Nampaknya agak kronik juga masalah ini. Sukar diselesaikan walaupun nampak mudah. Ianya sudah berlarutan sehingga mengundang campur tangan PAS Pusat. Apa yang menyedihkan, campur tangan tersebut tidak mampu menyelesaikan kemelut yang berlaku. Ini menampakkan bahawa bercakap lebih mudah dari mempraktikkannya. Betapa selama ini PAS yang menuduh itu dan ini terhadap orang lain, nampaknya sudah mulai 'demam panas' apabila masalah ini melanda partinya.

Mengapa kronisme berlaku?. Tidakkah selama ini PAS, PKR dan DAP mencanangkan ke seluruh pelusuk negara bahawa mereka anti kronisme? Mengapa pula masalah ini mula melada mereka?. Tanya DAP...tanya PKR...tak ada kronisme ke dalam parti mereka? Rupanya mereka yang selama ini menuduh UMNO yang mengamalkan kronisme 10 kali lebih hebat amalan kronismenya.

Kembali kepada persoalan tadi, mengapa perkara ini berlaku dalam PAS? sedangkan selama ini mereka melalak mengatakan UMNO mengamalkan kronisme. Senang saja... kata orang, 'mulut tak hangus berkata api'. Semasa kita kenyang, lebih mudah berniat untuk berpuasa...sebab dah kenyang, berbeza untuk niat berpuasa sewaktu kita lapar...Maksud saya begini, bila kita tidak ada kuasa apa-apa...senang saja kita bagi teori itu dan ini, nak buat itu dan ini...namun lihatlah! betapa teori yang dilaungkan selama ini tidak mungkin sehebat yang kita laungkan apabila berapa ditampuk kuasa. Mentadbir negeri yang sekangkang kera ini pun sudah kalut ribut...bayangkan nak uruskan 26 juta rakyat Malaysia yang pelbagai bangsa. Memang PAS tak mampu!. Husam sendiri yang menulis pun banyak juga dicemari dengan kes-kes salah laku. Kalau dipetik dari blog Nik Amalina 'Serisuri', betapa terlalu banyak kesalahan salah laku Husam sendiri dalam mengurus tadbir negeri Kelantan. Pepatah Melayu ada mengatakan 'kokok berderai-derai, ekor dilumuri najis' Berteori cukup mudah, tapi bila peringkat perlaksanaan....HANCUR! Ini baru lihat satu perkara...jika dilihat pada perkara-perkara lain, terlalu banyak cacat celanya. Terlalu banyak contoh boleh diambil...Dalam bab arak, lihatlah betapa PAS tidak mampu untuk menghapuskannya. Pada hal dulu sebelum menang, nak tutup kilang arak!...sekarang dah menang...nak tutup kedai pun dah tak mampu. Lihatlah di Selangor dan di Kelantan. Kedah pun sama juga...Jangan cakap pasak P.Pinang....PAS tak mungkin mampu melakukannya.

Kepada bangsaku, janganlah dengar guruh di langit, air ditempayan dicurahkan!. PAS, DAP, PKR ini hanya berteori sahaja...mereka tak mungkin mampu melakukannya, lihatlah bukti-bukti yang ada di depan mata kita. Ayuh! mari kita bergerak ke hadapan dengan agenda-agenda pembangunan bangsa Malaysia, pembagunan rohani yang selama ini telah kita bina sekian lama. Kita sebenarnya di landasan yang betul...Salam tahun baru 2010.

1 comment: