Sunday, January 3, 2010

DULU SOKONG...SEKARANG SANGSI!

Pada bulan Mac tahun lalu, TG Nik Aziz (TGNA)telah menyatakan bahawa orang bukan Islam boleh menggunakan perkataan Allah dalam agama mereka. Sokongan TGNA ini telah ditentang oleh sahabatnya sendiri dalam PAS iaitu Ust. Taib Azamuddin yang terpaksa membuat penjelasan di Parlimen. Mungkin pada waktu itu TGNA tidak terfikir bahawa orang-orang kristian akan menggunakan perkataan Allah untuk memudahkan pihak mereka menkristiankan anak-anak Melayu. Tanpa berfikir kesan, TGNA terus mengiyakan dan bersungguh-sungguh membolehkan perkataan Allah diguna pakai oleh orang bukan Islam. Namun apabila keputusan mahkamah telah memihak kepada Gereja, TGNA yang sama telah melahirkan rasa curiga terhadap penggunaan nama Allah yang akan digunakan oleh penganut-penganut kristian nanti. Apa maknanya ini...? Dulu sokong...dan kini sudah menang pihak Gereja atas sokongan kita juga, dicurigai pula takut2 penyalahgunaan berlaku. Apakah sebelum ini tidak terfikir tentang itu..?

Dalam perkara yang hampir sama,apabila ada orang-orang Cina dan India yang bukan Islam telah membacakan ayat-ayat suci al-Quran, TGNA juga dengan lantang 'membolehkan'nya. Dicarinya nas itu dan nas ini...untuk mengatakan boleh. Persoalannya, tidakkah terfikir oleh TGNA dan penyokong2 PAS, bahawa ayat2 al-Quran itu suci. Macam mana ianya boleh dibacakan oleh orang2 bukan Islam yang aqidahnya begitu kotor...atau setidak-tidaknya Cina dan India yang membacakan ayat-ayat tersebut tidak mandi wajib! Boleh ke kalau baca al-quran tak mandi wajib? Kalau TGNA kata boleh, saya yakin penyokong PAS juga akan mengatakan boleh...

Masalah di atas adalah terlalu simple. Namun kesannya kita boleh lihat sendiri bahawa pemimpin yang tidak ada 'pemikiran terkedepan' atau disebut sebagai 'wawasan', akan banyak membuat kesilapan. Pada saya, TGNA bukanlah ulama tulen...ianya lebih kepada ahli politik yang tahu bercakap bahasa Arab.Pemujaan yang keterlaluan oleh penyokong2 PAS telah menjadikan TGNA dah naik tocang. Siapa pun nasihat tak akan di dengarinya. Kita lihat sekarang ini penyokong2 tegar PAS terlalu taksub menyokong beliau sehingga apa sahaja yang keluar dari mulut TGNA dianggap benar belaka. Inilah bahaya yang sedang menanti...Sebenarnya sudah sampai masanya untuk kita menolak pemimpin sebegini. Kesilapan membuat keputusan akan memberi kesan besar kepada negara, sebagaimana dua contoh yang diberikan tadi. Jelas menunjukkan kelemahan pemimpin ini.

Seperkara lagi yang menarik, apabila urus tadbir tidak berlaku dengan baik...pincang di sana sini, ekonomi negeri begitu meruncing. Apabila Kerajaan Kelantan di arahkan oleh mahkamah membayar 800juta atas kesilapan pentadbiran mereka kepada sebuah syarikat pembalakan, aleh-aleh UMNO dipersalahkan... Apa lagi alasan yang nak diberi untuk menutup kelemahan?. Habis fikir...mereka letakkan kesalahan di atas bahu UMNO...Apa punya pemimpin...tak tahu menari dikatakan tanah tinggi rendah!. Nampak sangat tidak ada kualiti memerintah negeri. Mana mungkin boleh diberi amanah untuk memerintah negara..? Perintah negeri yang sekangkang kera ini pun sudah kelam kabut. Kepada rakyat malaysia...ayuh bangun dan berjuanglah bersama UMNO. Rekod cemerlang 52tahun sudah terbukti...Mari bersama kita pertahankan tanah air tercinta ini. PAS boleh bercakap Islam kerana UMNO merintis jalan kedamaian dan mewujudkan suasana aman damai. Bayangkan kalau negara sudah di ambang kehancuran, demontrasi sana sini, perbalahan kaum berlaku....bayangkan, nak cerita tentang Islam pun tak dapat...! Ayuh! BERSATU, BERSEDIA, BERKHIDMAT.

No comments:

Post a Comment