Wednesday, December 9, 2009

Tokong, Kuil Perlu Sama Banyak Dengan Masjid: PAS setuju?

Dalam tempuh 8 tahun, iaitu bermula 2000 hingga 2008 kerajaan telah membina 611 buah masjid dengan kos berjumlah RM 748.26. Pada masa yang sama, peruntukan untuk rumah-rumah ibadah bagi agama-agama lain tidak pula sama dengan perbelanjaan tersebut. Mudahnya, mengapakah Kerajaan tidak membelanjakan peruntukan yang sama jumlahnya kepada agama-agama lain untuk menunjukkan keadilan, dan menunjukkan ianya nampak adil dan mudah, maka secara logiknya rumah-rumah ibadah bagi agama-agama lain juga perlulah sama banyak dan sama besarnya dengan masjid.

Perkara inilah yang telah dibangkitkan oleh YB Nga Kor Ming (DAP Taiping) yang pernah membacakan ayat-ayat suci Al-Quran. Beliau jugalah orang 'kesayangan' PAS kerana PAS habis-habisan mempertahankan beliau ketika membacakan ayat-ayat suci Al-Quran (PAS kata tak apa dia baca Quran, tapi saya kata tak boleh sbb dia tak mandi wajib!)Perkara tersebut telah dibangkitkannya sewaktu Persidangan Dewan yang sedang berlangsung. Beliau juga dilaporkan berkata, sepatutnya kerajaan pusat meniru kerajaan PAS,DAP dan PKR Perak yang lalu,di mana telah menawarkan banyak tapak-tapak tanah untuk rumah-rumah ibadah bagi orang-orang bukan Islam. Beliau juga memuji 'rakannya' iaitu kerajaan PAS Kelantan kerana telah meluluskan pembinaan patung terbesar di Asia.

Secara ikhlas, saya ingin bertanya kepada pihak PAS, apakah PAS bersetuju dengan pendapat 'rakan' sepernikahannya ini? Apakah takrif keadilan itu mesti sama banyak? Jumlah penduduk yang paling ramai di negara ini adalah penduduk yang beragama Islam...Biarpun penganut-penganut agama lain lebih kecil peratusannya (dalam konteks negara kita),maka pembinaan rumah ibadahnya mesti sama banyak? Jika nak diberikan contoh...Apakah kalau terdapat di kawasan Kota Bharu 10 buah masjid, maka jumlah kuil mesti 10 dan tokong juga mesti 10?. PAS setuju?...

Pada saya YB Nga Kor Meng jauh dari memahami Perlembagaan Malaysia...tolong lah PAS memahami memahamkannya tentang Perlembagaan...Jangan biarkan ia hanyut...Ingat, Itu adalah rakan kongsi anda!